Sinds twee weken doe ik een soort van dieet. Beter gezegd.. ik tel calorieën en alles wat ik tot me neem wordt netjes bijgehouden in een app zodat ik precies kan zien wat hoeveel calorieën ik elke dag binnenkrijg. Nu denk je misschien: ‘gadver, weer zo’n wijf die obsessief aan het calorietellen slaat’. Nee joh, laten we het vooral lekker luchtig houden. Ik vind het juist wel interessant om te weten hoeveel ik nou eigenlijk eet en waar ik aldoor de mist in ging.

Alhoewel Jan al wel gek wordt van mij en m’n calorie-app, heb ik er toch best wel plezier van om alles in de app te noteren en producten te scannen enzo. Ik vind het wel fijn om alles bij te kunnen houden en een soort van leidraad te hebben die me helpt om een paar kilootjes kwijt te raken.

Calorieën tellen als een pro met YAZIO

Ik gebruik de app YAZIO. Na een beetje rondsurfen zie ik ook dat YAZIO wel bij de topapps behoort voor het tellen van calorieën, maar toch wel aardig wat kritiek krijgt. Nou heb ik geen ervaring met andere calorie-apps, maar ik ben helemaal enthousiast over YAZIO en heb inmiddels ook de Pro versie. Dit kost nu €19,95 voor een heel jaar en als PRO lid zie je recepten, speciale afvalprogramma’s (bikini body, vasten, etc.) en je kunt dingen die je vaker eet als lunch of ontbijt in één klik aan je dagboek toevoegen. Heel handig dus.

Yazio Screenshots

Wat ik echt een verassing vond: de recepten! Niet zo standaard als in sommige apps. Misschien ook wel omdat ik nu de Duitse app heb (de app is geloof ik ook in Nederland beschikbaar?) en de Duiters van andere dingen houden ;). Zo kan ik bijvoorbeeld een gezonde variant op de ‘kartoffelsalat’ maken voor lunch of een gezonde ‘biskuitrolle’ als ontbijt. Lekker hoor!

De recepten zijn ingedeeld in caloriegroepen zodat je ook de komende dagen eenvoudig kunt indelen. Ik ben tot zover nog niet bezig geweest met het voorplannen van dagen. Hier zie ik een beetje een gevaar in omdat je dan vast dingen op je lijst hebt staan, waar je op dat moment helemaal geen zin in hebt, waardoor je misschien toch weer tussendoor gaat snacken. Daarom kijk ik nu echt naar waar ik op dat moment zin in heb (hartig, zoet, fruitig) en kijk dan wat ik ga maken.

Avonden overleven zonder snacks

Wat nu nog zwaar valt zijn vooral de avonden. ‘S avonds heb ik echt zin in snacken. Blokjes kaas, worst, chips, toastjes met brie en noem het maar op. Ik hou echt van zoute snacks en werk zo in m’n eentje een schaal vol hapjes naar binnen, no problemo. En dan ook nog het bijbehorende drankje: een wijntje! Die laat ik nu dus wat vaker staan. Omdat het leven wel leuk moet blijven en je af en toe wel moet kunnen genieten van lekkere dingen, vind ik dat er in het weekend best wel wat ongezonds gegeten mag worden en ook best wel een wijntje of een biertje gedronken kan worden op z’n tijd (dus niet elk weekend een fles zeg maar).

Snacktips van de snack-pro

Nog even een tip als je net als mij soms echt even MOET snacken ’s avonds. Zorg er dan in ieder geval voor dat je nog wat calorieën over hebt in je dagschema voor in de avond (niet te laat) en maak een bordje klaar met iets gezondere snacks, zoals:

  • Kleine augurkjes
  • Een paar toastcrackertjes met sardientjes of verse roomkaas (light)
  • Worteltjes met zelfgemaakte tzatziki
  • Komkommer met hummus
  • Zelfgepopte popcorn met vijfkruidenpoeder

Op naar een nieuwe week vol gezonds

Volgende week wordt het tijd om eens wat van die leuke recepten uit de app te proberen en dat wordt dus…plannen! Ai, niet mijn sterkste punt. Op mijn favorieten lijstje staan o.a.: mini zoete aardappel hamburgertjes met bacon, eiervlokkensoep (even heel letterlijk vanuit het Duits vertaald), Koreaanse Kimchi (had ik nog nooit van gehord), ovenworteltjes met feta en saladewraps met hummus en kalkoenfilet. Of dat allemaal net zo lekker wordt als het eruit ziet in de app….

Ps 1: De barbecue gaat gewoon aan vandaag hoor!

Ps 2: Sorry voor de vieze ovenhandschoen.

Facebook Reacties